goohardasht.com/[email protected]
با انتخاب صحيح همسر ، خانواده اي مستحكم داشته باشيم
براي ديدن فال خود ابتدا نيت کنيد سپس بر روي يکي از دايره هاي موجود کليک کنيدتا فال خود را مشاهده کنيد |
|
ضرورت در نظر گرفتن ملاكها و معيارها در انتخاب همسر
جامعه مترقي و متعالي آن نيست كه از جمعيت فراوان و يا منابع سرشار برخوردار باشد ، بلكه جامعه مطلوب و خوب جامعه اي است كه در آن خانواده هاي متعادل و مستحكم وجود داشته باشد.
واضح است كه وقتي جامعه اي از خانواده هاي استوار و متعادل برخوردار باشد ، به طور طبيعي فرزندان سالم و برومندي در آن خانواده ها پرورده مي شوند و در بزرگسالي از ارزشهاي واقعي اجتماع محسوب مي گردند و همين نيروهاي ارزنده هستند كه جامعه را متحول مي كنند . پس ثروت واقعي و غذاي جامعه در برخورداري از انسان هاي شايسته است و افراد شايسته در خانواده هاي مستحكم پرورده مي شوند .
در اينجا اين سؤال مطرح مي شود كه خانواده مستحكم داراي چه ويژگي هايي است ؟ آيا خانواده مستحكم به خانواده اي اطلاق مي شود كه از نظر فيزيكي وسعت داشته ، يا از امكانات رفاهي برخوردار باشد ؟
ضمن اقرار و اعتراف به اين نكته كه وسعت خانه و برخورداري از امكانات در استحكام خانواده مؤثر است ، بايد گفت استحكام واقعي خانواده به علل و عوامل متعددي وابسته است كه با در نظر گرفتن اين عوامل خانواده تشكيل شده ، از صفا و صميميت مستمر برخوردار خواهد شد . در چنين خانواده اي زن و مرد يكي هستند و يكرنگي و وحدت در آن حكمفرماست . بديهي است كه هر قدر پيوند رواني و جسمي و فكري و فرهنگي گسترده تري بين زن و مرد وجود داشته باشد ، استحكام خانواده استوارتر خواهد بود .
اكنون اين سؤال مطرح مي شود كه براي وصول به استحكام خانواده چه ملاك ها و معيارهايي را بايد در نظر گرفت تا در پرتو آن خانواده اي كه شكل مي گيرد از استحكام برخوردار باشد ؟ ما مسلمانان اعتقاد داريم كه قرآن بيان كننده همه عوامل خوشبختي و بدبختي انسانهاست ، اگر چه اين تبيين به طور اجمال و فشرده انجام گرفته است .
معيارها بايد از مكتب اسلام منبعث شده باشد
پيامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمود : من به همه عواملي كه در خوشبختي انسانها مؤثر است اشاره كرده ام و در مورد همه عواملي كه به نوعي ركود و توقف انسان را موجب مي شود ، هشدار داده ام .
با مراجعه به قرآن و عترت و سيره اهل بيت رسول خدا به خوبي مي توان به ضوابط و معيارهاي خوشبختي خانواده دست يافت .
ما مدعي هستيم وقتي اسلام درباره توسعه خانه و چگونگي ارتباط با همسايه ها دستورهايي را داده است ، به طور يقين به همه عواملي كه خوشبختي را به درون خانواده انتقال مي دهد نيز اشاره كرده است .
همه مي دانيم كه خوشبختي و بدبختي زن و مرد از ابتداي زندگي مشترك آن دو با يكديگر آغاز مي شود . در روايات اسلامي ، پيشوايان ديني به نكات بسيار دقيق و برجسته اي كه عامل پيوند و استحكام و يا موجب تزلزل و شكست خانواده است ، به طور جدي اشاره كرده اند . يعني همچنان كه عالمِ شدن و يا به دست آوردن مال و ثروت احتياج به سعي و فعاليت دارد ، تشكيل خانواده ي متعادل و مستحكم نيز نيازمند تلاش و كوشش است . خداوند در قرآن مي فرمايد : لَيسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعي . به بيان ديگر افراد انسان بايد تلاش كنند تا به خواست هاي خود دست يابند.
براي وصول به خانواده استوار و مستحكم ابتدا بايد بررسي هاي لازم از سوي دختر و پسر انجام شود تا بدون مطالعه و دقت به تشكيل خانواده نپردازند ، بلكه بر اساس معيارهاي منطقي و عقلي ، همسر آينده خود را به طور كامل شناسايي كنند و سپس براي ازدواج اقدام نمايند .
در اينجا اين سؤال مطرح مي شود كه آيا هر دختر و پسري پس از ازدواج صلاحيت دارند كه نقش حساس تعليم و تربيت را به عهده بگيرند ؟ به عبارت ديگر آيا آنان شايستگي پدر و مادر شدن را دارند ؟
هر دختري بايد ببيند كه آيا همسرش مي تواند عهده دار امور تربيتي شود ؟ چنان كه هر مردي موظف است تحقيق كند كه آيا همسرش قادر است فرزند خانواده را تربيت كند ؟
ممكن است در اينجا گفته شود كه اساساً عقد ازدواج هر دختر و پسري در آسمان انعقاد مي يابد و به عبارت ديگر سرنوشت و تقدير ، دختر و پسر را به يكديگر پيوند مي دهد .
در پاسخ بايد گفت كه اگر سرنوشت ، به تنهايي ازدواج دختر و پسر را رقم مي زند و انسانها از خود اختياري ندارند ، پس چرا وقتي كه دو نفر از صحابه براي خواستگاري فاطمه زهرا سلام الله عليها نزد پيامبر آمدند آن حضرت با خود فاطمه به شور و مشاوره نشست و چون عدم رضايت فاطمه (ع) را در چهره اش مشاهده كرد به آن دو نفر پاسخ منفي داد ؟
اگر سرنوشت نقش تعيين كننده را داراست ، چرا وقتي علي عليه السلام به خواستگاري فاطمه سلام الله عليها آمد رسول خدا فضايل و كمالات علي را براي فاطمه بازگو كرد ؟ و اگر رسول خدا رضايت فاطمه (ع) را در چهره اش مشاهده نمي كرد آيا با ازدواج او با علي (ع) موافقت مي كرد ؟
اگر سرنوشت ، منهاي خود انسان نقش تعيين كننده دارد ، چرا امام جعفر صادق عليه السلام درباره ازدواج اين طور تأكيد مي كنند كه زن همانند گردنبند است ، دقت و بررسي كن و ببين چه نوع گردنبندي را به گردن خود مي افكني . ناگفته نماند كه منظور از نظر كردن ، نگاه كردن نيست . بلكه دقت و مطالعه و فكر كردن است .
از همه اين مقدمات به خوبي آشكار مي شود كه هر دختر يا پسري با اراده و اختيار انساني خود در امر ازدواج تصميم مي گيرد و مي تواند با دقت و مطالعه ، اين امر حياتي و سرنوشت ساز را انجام دهد و يا بدون بررسي و مطالعه و با در نظر گرفتن معيارهاي سطحي و غير منطقي براي ازدواج اقدام كند .
بنابراين اگر پسر و دختري بدون در نظر گرفتن معيارهاي اساسي و منطقي با يكديگر ازدواج كنند و پس از گذشت مدت زمان كوتاهي كارشان به جدايي و طلاق بينجامد ، گناه و تقصير متوجه خامي و ناپختگي آنان است ، نه به گردن تقدير و سرنوشت.
گرایش رفتاری وباورهای نوجوانان
گمان های نادرست درباره تلاق وازدواج در کشورهای خارجی از جمله در امریکا
دیو و دلبر همیشه در کنار هم هستند
130485 بازدید
4 بازدید امروز
1 بازدید دیروز
8 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian